“Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian dan sesungguhnya di sisi Allah jualah pahala yang besar.” - Surah Al-Anfaal, ayat 28

Tuesday, April 10, 2007

"Bacakan Mak Yassin"

Terkedu aku seketika bila mana mendapat panggilan dari abg Mamat semasa aku dan Zuha dalam perjalan pulang ke rumah dari kerja.

"Mi, malam ni sibuk tak?", tanya abg Mamat.

"Tak.", jawab aku ringkas.

"Balik rumah mak. Mak mintak bacakan yassin..."

Aku terdiam. Sedikit berderau.

"..Baca Yassin ramai-ramai.", sambung abg Mamat.

"Buatkan air Yassin".

"Ok ok.", jawab aku ringas dan cepat.

Ada sedikit kelegaan.


...

Jalan di hadapan masih penuh dengan kereta yang berbondong-bondong.

Hujan sedikit dan renyai-renyai menyuramkan petang itu. Bergerak terlalu perlahan.

Bertambah suram. Aku bermain dengan perasaan seketika.

Ya, mak sakit semula.

Baru semalam petang aku bertanya khabar sebentar menerusi Kak Ana.

....

Aku diam. Begitu jua Zuha.

Diam, namun dalam hati masih berkecamuk.

Aku tahu mak menanggung sakit.

Ya Allah,

Ringankanlah beban ibu kami.

Kasihanilah beliau, seperti mana beliau mengasihani kami semasa kami kecil.

Amin.

Hati aku menangis lebat.

Lebih lebat dari hujan di luar sana.

... Tuhan saja yang tahu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home