“Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian dan sesungguhnya di sisi Allah jualah pahala yang besar.” - Surah Al-Anfaal, ayat 28

Tuesday, January 24, 2006

Dia seorang ayah

Hari ini bukan hari bapa.
Bukan jugak hari jadi bapa aku.
Atau hari jadi bapa mertua aku.

Tiada lagi hari-hari itu dalam hidup aku.
Tiada lagi abah.
Tiada lagi papa.
Keperluan untuk hari-hari itu bagi aku hanya tinggal nama.

Seingat aku, hari itu, hari yang cerah.
Pagi itu, rautnya biasa. Melambai sebelum kami berangkat ke tempat kerja.

Papa,
biasanya dia berada di luar pagar.
Memerhati isterinya, anak-anakku, sama ada ke sekolah atau kerja.
Dia akan melangkah kembali ke dalam rumah.
Sebelum memulakan pencarian rezeki seorang ayah.

Aku ingat lagi.
Ia Selasa.
2 tahun lalu.
Keluarga Zuha terutamanya, teruji dengan pemergian Papa.

Betul kata orang.
Orang yang paling kita sayang,
orang itulah yang cepat sekali pergi.

Seorang ayah
Yang pernah aku,
Zuha dan mereka
panggil Papa
terlalu banyak jasanya.

Aku tak pernah merasa
Aidil fitri bersama Papa.
Hanya teringat suaranya di talian
semasa aku di Hirakata.
Mesra dan hangat.
Menumpang kasih seorang ayah.
Itu adalah kenangan aku.

Walau tiada Abah dan Papa
Aku mengerti apa erti korban buat seorang lelaki
Itulah jerih pahit mereka

Terima kasih Abah
Terima kasih Papa

Al- Fatihah.

Dalam Kenangan
Abah (1939 - 27 Mac 1987)
Papa (29 May 1953 - 13 Januari 2004)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home