“Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian dan sesungguhnya di sisi Allah jualah pahala yang besar.” - Surah Al-Anfaal, ayat 28

Thursday, January 26, 2006

www.barang.com

Dalam masa yang terdekat ini, mungkin aku dah boleh beli sikit-sikit barang untuk bakal orang baru dalam hidup kami. Ada sikit rasa excited sebab sebelum ni tak pernah buat aktiviti ni. Kalau ada pun, beli hadiah untuk anak saudara atau pun cucu [aku seorang atuk :) ]


Aku dapat ni dari http://www.melayu.com/v2/sembang2/mesej.php?thread=2300&page=2
Barang-barang yang aku rasa agak lengkap senarainya.

Antara yang disenaraikan adalah :
1. Baju (lengan panjang & pendek) dan seluar (panjang & pendek) - 4 pasang
2. sarung tangan dan kaki - 4 pasang gak
3. sabun, bedak, syampo, lotion badan - 1 set ajer
4. lampin - 1 dozen ajer
5. diapers - 1 pek
6. tuala - 2 helai
7. topi baby (untuk elakkan ubun2 dia sejuk) - 2 helai
8. barut - 4 helai (minimum) lagi elok yg buat sendiri
9. kelambu baby - 1 jer
10. tisu basah - beli la 2-3 pek (untuk cuci - baby tak tahan air sejuk)- 11. tilam bantal - 1 set (bantal peluk 2, bantal kepala 1 klu boleh beli bantal kepala yg tak ada kekabu ditengah²)
12. botol susu - 2 biji
13. besen mandi - 1 (besen biasa jer pun takpe...)
14. selimut baby - 1 helai
15. minyak baby - minyak telon (supaya tak mudah kembung atau masuk angin)
16. kapas dan cotton bud (untuk bersihkan dia)
17. tisu - satu lori
18. cream utk elak rashes “drapoline
19. bakul pakaian baby
20. bakul @ baldi (nak isi baju kotor baby)
21. bakul sampah
22. plastik alas tilam baby (yg colo merah & biru tu)
23. pemerah susu (utk ibu)

Dan lagi satu, ini pulak check list untuk delivery.
Aku cilok dari Cyber Playground .


Checklist untuk delivery
1. Baju besar, kain batik
2. Underwear (including nursing type)
3. Maternity pad
4. Toiletries
5. Towels (kecik, besar, etc) & tuala muka sekali
6.Magazines, reading material (hilangkan boring)
7. Wipes. tissue
8. Baju baby
9. Lampin baby
10. Camera
11. Air selusuh (secukup rasa lah yer)
12. Selipar (in case wife pakai kasut masa ke hospital)
13. Getah ikat rambut :)
14. Handphone wife & charger
15. Jacket/sweater
16. Socks

Time to go shopping!!

Teruja ke?

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

boleh aku tambah skit, part bag nak bawka sepitla tu, better buat dua bag, 1 for mom & 1 for baby. peh tu kan, beli banyak2 diapers tu takpe...baby baru lahir selalu berak2...yg kaler itam tu, aku lupa apa nama dia..melocium, ke hapa ntah..so,byk gak pakai pampers.

part baju baby ,susah nak komen,sebab hariz winter baby.

12:51 AM

 
Anonymous Anonymous said...

okay mummy hariz,
thank you so much.
kalau diapers tu aku ganti ngan lampin ok gak kan? boleh basuh balik. jimat sikit? tapi.. sapa nak basuh tu? aku la jawabnya. :)

by the way, thanks for the input.

8:30 AM

 
Anonymous Anonymous said...

ok mummy, tips itu akan aku simpan dan gunakan bila perlu . thanks!!

9:04 AM

 

Post a Comment

<< Home